utvecklingssprång

Jag har aldrig någonsin märkt av dessa "utvecklingssprång" som alla surrar så mycket om, men NU gör jag det. Han är gnällig, ska helst sitta i famnen på en, extremt krävande och har slutat leka själv och sitter man brevid honom och ska leka så klättrar han hellre upp i famnen på en än att leka..

kopierat från www.barnsidan.se

37 veckor - Kategorier
Som tidigare börjar det med en kinkperiod då ditt barn till exempel skriker oftare, är blygare, tappar aptiten, klamrar sig fast vid dig, och ibland verkar vara "barnsligare" igen och ha glömt mycket av sina färdigheter.

Ditt barn börjar omkring v36-40 upptäcka och förstå att världen går att dela in i grupper. Han inser att saker kan ha vissa egenskaper gemensamt, till exempel låta, smaka eller lukta ungefär likadant.


Han kan förstå till exempel ordet "häst" på det sättet att alla hästar ingår i denna grupp, oavsett om de är bruna eller vita, står i ett stall eller på en äng, är av keramik eller är riktiga. De är alla hästar ändå.

Att förstå begrepp på det sättet kräver övning och tid - ditt barn blir en liten forskare! Han arbetar hårt med att undersöka världen genom att se, lyssna, känna och smaka och experimentera med likheter och skillnader.

Vissa forskare hävdar att det är i den här åldern som intelligens börjar utvecklas. När barnet börjar kategorisera världen så blir hans sätt att tänka mer likt den vuxnes. Då blir det också lättare för oss att förstå våra barn, eftersom de tänker mer på samma sätt som vi.





Utvecklingssprånget, som sker vid 8-9 månaders ålder, kan kallas för kategorisprånget.

Det innebär att barnet upptäcker att olika saker kan ha vissa egenskaper gemensamt. En katt är en katt antingen om den är vit eller svart eller randig och antingen om den finns på foto, på TV eller i verkligheten.

När barnet lärt sig detta börjar det att studera omvärlden på ett nytt sätt. Det utforskar vad som gör någonting till just ett hus eller en hund. Det börjar också lära sig vad som gör att något är stort eller litet, mjukt, hårt, klibbigt och så vidare.


Så kan du hjälpa barnet:
Låt barnet jämföra föremål - kalla, varma, lätta, tunga. Barnet tycker om att utföra små uppgifter; till exempel att räcka mamma tandborsten.

Det kan få trycka på olika knappar: ringklockan, strömbrytaren, bussknappen. På så vis lär sig barnet sambandet mellan vad den för och vad som händer

kopierat från www.familjeliv.se

Nu är det dock skönt att detta har inte påverkat sömnen (iallafall inte under natten, dagtid kan han vara lite svårsövd) eller aptiten speciellt mycket, okej han har blivit väldigt kräsen och äter absolut inte all mat men får han det han gillar så äter han riktigt bra. Ibland får man kämpa, men vad vet jag det kanske är detta "utvecklingssprång".

Kommentarer
Postat av: Emelie

Ja dom hade så fina saker på dollar, hade kunnat handla ihjäl mig ;) Joo, skönt att slippa oroa sig, sen lämnar man ju till dom som faktiskt känner han så man ska nog aldrig behöva oroa sig, fast det gör man ju. Men vi har lämnat en gång över en natt och det gick skitbra. Sen har jag bara lämnat med pappan och då är ju allt kolugnt ;)

2010-11-29 @ 14:47:48
URL: http://emsdagar.blogg.se/
Postat av: Ann

Jag känner igen det där...

2010-11-29 @ 21:01:20
URL: http://lillafoten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0